본 연구의 목적은 웰빙인지가 스트레스와 웰빙에 어떤 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 연구 대상은 서울시 강북구 소재 운수회사 두 곳에서 모집한 버스 운전기사 14명으로 실험집단과 대기-통제집단에 각각 7명씩 무선할당 하였다. 실험집단에 할당된 버스 운전기사들은 운행 중 개인이 선택한 웰빙인지문구가 부착된 물병 소지, 주3회 웰빙인지문구를 문자 메시지로 수신, 주1회 웰빙인지와 관련한 개인피드백으로 6주간 웰빙인지에 노출되었고, 통제집단은 대기자 명단 집단이었다. 연구 결과 웰빙인지 적용 집단은 대기-통제집단에 비해 전체 직무 스트레스와 역할갈등, 역할 과부하 및 작업환경 관련 직무 스트레스에서 유의한 감소를 보였다. 또한 삶의 만족 점수에서 유의한 증가를 보였고, 부정정서에서는 유의한 감소를 보였다. 또한 스트레스 반응 전체와 신체화, 우울, 분노 등 하위척도에서도 유의한 감소를 보였다. 그러나 직무 스트레스 중 역할 모호성과 대인관계 관련 직무 스트레스와 직무만족, 직무몰입에서는 통계적으로 유의한 차이가 발생하지 않았다. 또한 삶의 만족예상과 긍정정서서도 웰빙인지기법 적용 집단과 대기-통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 끝으로 이 연구의 제한점과 의의를 논하였다.
This study aims to examine the effects of well-being cognition on stress and psysical well-being among professional bus drivers. Participants consisted of 14 bus drivers from two bus companies in Seoul, all being randomly assigned to either a well-being cognition active treatment group [n=7, mean age=50.86 years, SD=5.27] or a waitlist control group [n=7, mean age=45.71 years, SD=11.12]. The bus drivers in the well-being cognition group were guided to engage in well-being cognitions which involved positive and optimistic self-talks in order to generate a state of positive effects within themselves. They were given water bottles written with well-being cognition statements and were instructed to read and recite the statements each time they drank water while driving. They also received text message reminders to recite the well-being cognitions three times a week over a period of 6 weeks. Results revealed that overall job stress and the majority of job stress-related sub-scales (including role conflicts, overload, and work environment-related stress) significantly decreased within the well-being cognition treatment group. The well-being cognition treatment group also showed significant increases in life satisfaction levels and significant decreases in negative effects and stress response behaviors. There were, however, no significant differences between groups with respect to the role ambiguity, job stress due to interpersonal relations, job satisfaction, job commitment, life satisfaction expectancy, or positive effects of well-being cognitions. The implications and limitations of the study were also discussed.
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