바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

The Korean Journal of Health Psychology

Effects of Dialectical Behavior Therapy(DBT) Skill Training on Emotional Intelligence, Interpersonal Problems, and Mental Health in College Students with Low Levels of Emotional Intelligence

The Korean Journal of Health Psychology / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2014, v.19 no.2, pp.469-483
https://doi.org/10.17315/kjhp.2014.19.2.002


Abstract

The purpose of this study is to explore the effects of Dialectical Behavior Therapy(DBT) Skill Training on emotional intelligence, interpersonal problems, and mental health in colleges students with low levels of emotional intelligence. A DBT Skill Training Program was implemented for a total of 12 sessions over 6 weeks. A follow-up test was conducted after 6 weeks. As a result of participation in this study, emotion intelligence and mental health of the group participating in the DBT Skill Training Program were significantly increased. Interpersonal problems in the group DBT Skill Training Program were also significantly reduced in some areas. However, no significant changes were observed in the control group. Finally, the implications and limitations of this study and suggestions for future study were also discussed.

keywords
정서지능, 대인관계문제, 정신건강, 변증법적 행동치료(DBT) 기술훈련, emotional intelligence, interpersonal problem, mental health, Dialectical Behavior Therapy (DBT) Skill Training

Reference

1.

곽윤정 (2010). 청소년을 위한 정서지능 프로그램의 효과분석: 정서지능과 심리적 안녕감을 중심으로. 청소년학 연구, 17(4), 263-281.

2.

권석만 (1995). 대학생의 대인관계 부적응에 대한 인지행동적 설명모형, 학생연구, 30(1), 38-63.

3.

김선주 (2002). 유아의 정서지능과 대인간문제해결 능력간의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.

4.

김정은, 권혁철 (2012). 정서중심 집단상담 프로그램이고등학생의 정서지능과 사회성에 미치는 효과. 재활심리연구, 19(3), 653-678.

5.

노혜미(2005). 정서노동 장면에서 정서상태, 정서지능이정서노동 전략과 직무 관련태도에 미치는 영향. 광운대학교 대학원 석사학위 청구논문.

6.

도기봉, 오현숙, 박명호 (2006) 현실요법집단 프로그램이 대학생의 자아존중감과 대인관계향상에 미치는효과. 한국복지행정학, 16(2), 101-120.

7.

문용린 (1996). 한국에서의 정서지능 측정연구. 서울: 세종문화회관.

8.

박성현 (2007). 위빠사나 명상, 마음챙김, 그리고 마음챙김을 근거로 한 심리치료. 인지행동치료, 7(2), 83-105.

9.

박영숙, 임경희 (2010). 스트레스 경험과 정서지능이 신체적 증상에 미치는 영향. 상담평가연구. 3(1), 15-29.

10.

서미숙 (2004). 정서와 사고의 신경생리학적 기초. 한국심리학회지: 건강. 9(1), 53-68.

11.

심혜숙, 왕정희 (2001). 초등학생의 정서지능과 사회적능력 및 대인 문제 해결력과의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 13(1), 163-175.

12.

육영숙 (2010). 정서를 표현하는 요가 프로그램이 여대생의 정서지능 및 자아탄력성에 미치는 효과. 한국스포츠심리학회지, 21(4), 123-137.

13.

이은주 (1998) 생활사건 스트레스와 사회적 지지가 청소년 비행에 미치는 영향. 한국청소년연구, 28, 115-137.

14.

임영진, 고영건, 신희천, 조용래 (2012). 정신적 웰빙 척도(MHC-SF)의 한국어판 타당화연구. 한국심리학회지: 일반, 31(2), 369-386.

15.

정홍섭 (1996). 정서지능, 일반지능 및 정서안정도와 대학생의 적응과의 관계. 부산교육연구, 9(1), 103-123.

16.

조용래 (2012). 마음챙김에 기반을 둔 정서조절개입이심리적 건강의 개선에 미치는 효과와 그 변화기제:정서조절곤란과 마음챙김의 매개역할. 한국임상심리학회지: 임상, 31(3), 773-799.

17.

조윤주, 박장희 (2005). 대학생의 개체화유형과 대인관계문제에 관한 연구. 인간발달연구. 12(3), 89-108.

18.

한덕웅, 전겸구, 이창호 (1991). 한국대학의 생활환경변화와 대학생활 적응. 성균관대학교학생생활연구소:학생생활연구, 9(1), 5-169.

19.

한선주 (2008). 불안이 높은 아동을 위한 정서지능 프로그램의 효과연구. 덕성여자대학교 석사학위 청구논문.

20.

한태영 (2005). 청소년의 학교장면 스트레스 : 성격 및정서지능의 조절효과. 한국심리학회지: 학교, 2, 177-197.

21.

홍상황, 박은영, 김영환, 권정혜, 조용래, 진유경 (2002). 한국형 대인관계문제 검사 원형척도의 단축형(KIIP-SC) 구성. 한국심리학회지: 임상, 21(4), 923-940.

22.

Austin, E. J., Farrelly, D., Black, C., & Moore. H. (2007). Emotional intelligence, machiavellianism and emotional manipulation: Does EI have a dark side? Personality and Individual Differences, 42, 179-189.

23.

Ben-Porath, D. D. (2010). Dialectical behavior parenting: The application of dialectical behavior therapy techniques to parenting. Cognitive and Behavioral Practice, 17, 458- 465.

24.

Dijk, S. V. Jeffrey, J., & Katz, M. R. (2013). A randomized, controlled, pilot study of dialectical behavior therapy skills in a psychoeducational group for individuals with bipolar disorder. Journal of Affective Disorders, 145(3), 386–393.

25.

Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books.

26.

Keng, S., Smoski, M. J., & Robin, C. J. (2011). Effects of mindfulness on psychological health: A review of empirical studies. Clinical Psychology Review, 31, 1041–1056.

27.

Keyes, C. L. M. (2003). Complete mental health: An agenda for the 21st century. In C. L. M. Keyes & J. Haidt (Eds.), Flourishing: Positive psychology and the life well-lived. Washington, DC: American Psychological Association Press.

28.

LeDoux, J. (2012). Rethinking the emotional brain. Neuron, 73, 653-676.

29.

Linehen, M. M. (1993). Cognitive - behavioral treatment of borderline personality disorder. New York: Guilford Press.

30.

Linehan, M. M. (2007). 다이어렉티컬 행동치료. (조용범 역). 서울: 학지사. (원전은 1993년에 출판)

31.

Marra, T. (2006). 변증법적 행동치료. (신민섭, 박세란, 설순호, 황석현 역). 시그마프레스. (원전은 2005년에 출판)

32.

Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. J. Sluyter(Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications (pp. 3-31). New York: Basic Books.

33.

McKee, I., Zvolensky, M. J., Solomon, S. E., Bernstein, A., & Leen-Feldner, E. (2007). Emotional - vulnerability and mindfulness: A preliminary test of association among negative affectivity. anxiety sensitivity and mindfulness skills. Cognitive-Behavior Therapy, 36, 91-101.

34.

Montemayor, R. (1994). The study of personal relationships during adolescence. In R. Montemayor, G. Adams & T. Gullotta(Eds.), Personal relationship during adolescence, CA:Sage.

35.

Nelson-Gray, R. O., Keane, S. P., Hurst, R. M., Mitchell, J. T., Warburton, J. B., Chok, J. T., & Cobb, A. R. (2006). A modified DBT skills training program for oppositional defiant adolescents: promising preliminary findings. Behavior Research and Therapy, 44, 1811-1820.

36.

Rajalin, M., Wickholm-Pethrus, L., Hursti, T., & Jokinen, J. (2009). Dialectical behavior therapy-based skills training for family members of suicide attempters. Archives of Suicide Research, 13, 257-263.

37.

Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211.

38.

Shapiro, S. L., Schwartz, G. E., & Santerre, C. (2002). Meditation and positive psychology. In C. R. Snyder and S. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology. Oxford, UK: Oxford University Press.

39.

Shi, J., & Wang, L (2007). Validation of emotional intelligence scale in Chinese university students. Personality and Individual Differences, 43, 377–387.

40.

Wong, C. S., & Law, K. S. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. The Leadership Quarterly, 13, 243–274.

The Korean Journal of Health Psychology