바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Developmental characteristics by gender in Web based Emotional recognition test, Revised

The Korean Journal of Health Psychology / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2015, v.20 no.1, pp.347-358
https://doi.org/10.17315/kjhp.2015.20.1.019



  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study explored the differential developmental changes in the emotional recognition abilities of elderly childhood and early adolescent students according to gender using a web based Emotional Recognition Test-Revised (ERT-R). These periods were selected because they were considered the peak of brain development and the period approaching emotional stability. For healthy interpersonal relationships and social activity after these periods, emotional recognition abilities were also considered. ERT-R was developed for administering, scoring, recording and analyzing results for web tests, and the number and ratio of correct responses as well as the response speed for correct responses were measured by 1/100 seconds. In the global correct response ratio of ERT-R, female participants showed better emotional recognition abilities, and the developmental ageing effect was significant. Simple emotional recognition ability did not show any significant difference. However, in emotional discrimination, students at the elderly childhood stage showed significant differential changes than others. For the subtotal of contextual understanding, gender difference was significant, but differential developmental change was not. Among the subscales of contextual understanding, males showed significant differential developmental changes in happy and sad emotions. In conclusion, basic emotional recognition abilities had developed by elderly childhood, but some emotional discrimination and contextual understanding abilities were lower or showed more delayed developmental tendency in males than in female.

keywords
정서인식능력, 성차, 발달적 특성, emotional recognition ability, gender difference, developmental characteristics

Reference

1.

강지은, 김영윤, 김범준 (2010). 정신병질 경향성집단에서의 정서인식: 시각적 Oddball 과제를 이용한 사건관련전위연구. 한국심리학회지: 인지 및 생물, 22(4), 451-475.

2.

교육부, (2014) 학생정서·행동특성 온라인 검사, 서울 :한국교육학술정보원. http://mom.eduro.go.kr/.

3.

김동일, 이제경, 김형수, 이기정 (2007). 온라인 간편 심리검사 개발 연구 보고서. 서울: 한국교육개발원.

4.

김승태, 김지혜, 송동호, 이효경, 주영희, 홍창희, 황순택: 한국아동인성검사. 한국 가이던스, 서울, 1997.

5.

류현순, 손원경(2006). 유아의정서지능수준에따른공격적 행동의 차이. 소아교육학회지; 15(2), 123-141.

6.

박현진, 서완석, 성형모, 배대석(2012). ADHD혼합형남에서 정서인식결함. 생물치료정신의학 18(2), 264-273.

7.

배대석 (2003). 주의력결핍 과잉행동장애 평가를 위한아동용 전산화 신경심리검사 시스템의 구현. 영남대학교박사학위청구논문.

8.

배도희, 조아라, 이지연 (2004). ADHD 아동과 우울한아동의 얼굴표정 및 음성을 통한 비언어적 정서인식능력. 한국임상심리학회지: 임상, 23(3), 741-754.

9.

배성만, 현명호 (2004). 정신분열증환자의 긍정적 정서와 부정적 정서에 대한 인식. 한국심리학회지; 임상, 23(1), 33-47.

10.

배승민, 신동원, 이수정 (2009). 주의력결핍과잉행동장애아동에서 감정인식력 및 충동성이 공격성에 미치는영향. 소아청소년정신의학: 20(1), 17-22.

11.

백순근(1996). 표준화 심리검사를 위한 컴퓨터 활용 및 발전 과제. 21세기를 위한 준비: 한국표준화 심리검사의 문제와 전망. 서울: 한국교육평가연구회, 145-163.

12.

오경자, 배도희 (2002). 아동 청소년의 얼굴표정을 통한정서인식능력과 심리 사회적 적응의 관계. 한국심리학회지: 임상, 21(3), 515-532.

13.

이서정, 현명호 (2009). 정서인식의 명확성과 인지적 정서조절이 정신건강에 미치는 영향. 한국 심리학회지: 건강, 13(4), 887-905.

14.

이수정 (2012). 정서 인식력 검사(ERT-R) 전문가 지침서. 서울: MAXMEDICA.

15.

이수정(2001). 문제해결 과제를 이용한 정서인식력 검사의 개발. 한국심리학회지: 사회 및 성격. 15(3), 65-86.

16.

이수정, 황혜정 (2003). CBT정서능력검사의 타당도 연구. 한국심리학회: 건강, 8(1), 41-67.

17.

이철, 유희정, 김창윤, 한오수, 박인호 (1993). 비엔나 검사총집의 임상적용을 위한 한국 표준화 연구(Ⅰ) :서울 학생군에 대한 Standard Progressive Matices 검사. 신경정신의학, 32(2), 252-258.

18.

임유경, 오경자 (2010). 얼굴 표정 정서인식의 민감도:비행 청소년과 일반 청소년의 비교. 한국심리학회지: 임상, 29(4), 1029-1046.

19.

임진현, 이훈진 (2006). 우울-품행장애 성향 청소년의정서인식 및 정서조절. 한국심리학회지: 임상, 25(4), 1141-1151.

20.

조성은, 오경자 (2007). 정서인식의 명확성, 정서강도, 정서주의력과 스트레스 대처 및 우울과의 관계. 한국심리학회지: 건강, 12(4), 797-812.

21.

최요원, 이수정 (2004). 대학생의 정서인식의 개인차가정신건강에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 9(4), 887-901.

22.

최정민, 서완석, 천은진, 배대석, 최호동. (2013). 초등학교 고학년 남아에서 정서인식능력과 신경인지기능과의 관계. 생물치료정신의학, 19(1) 15-30.

23.

홍주현, 심은정 (2013) 정서인식의 명확성과 청소년의정신건강: 정서조절곤란의 매개효과. 한국심리학회지: 임상, 32(1), 195-212.

24.

Anderson P (2002). Assessment and development of executive function(EF) during childhood. Child Neuropsychol, 8(2), 71-82.

25.

Back SG (1995a). Application of computer technology to educational performance measurement, In APEC Education Forum, Performance Measurement Symposium, Washington DC, USA.

26.

Back SG (1995b). Application of computer technology to educational performance measurement, In ASEID/ACER Asia-Pacific Regional Seminar on Educational Research, Melbourne, Australia.

27.

Burch, J. W. (1995). Typicality range deficit in schizophrenics' recognition of emotion in faces. Journal of Clinical Psychology, 51(2), 140-152.

28.

Goleman, D. (1995). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. New York: Bantam.

29.

Green BF. Jr. (1983), The promise of tailored tests. In Wainer H., Messick S, editors. Principle of Moden Psychological Measurement(pp. 69-80). Hillssale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

30.

Kraepelin, E. (1904). Lecture on clinical psychiatry (T. Johnston Trans.). New York: William Wood.

31.

MAXMEDICA (2012). 정서 인식력 검사(ERT-R). 서울: MAXMEDICA.

32.

Plutchik, R. (2004). 정서심리학[Emotion and life :perspectives from psychology, biology, and evolution]. (박권생 역). 서울: 학지사. (원전은 2003년에 출판).

33.

Raven, J. C. (1996). Raven's Progressive Matrices:A perceptual test of intelligence. Oxford: Oxford Psychologists Press.

34.

Sakovery, P, & Sluyter D. (1997). Emotional development and emotional intelligence:Educational implication. New York: Basic Books.

35.

Willcutt, E .G., Doyle, A. E., Nigg, J. T., Faraone, S .V., & Pennington, B. F. (2005). Validity of the Executive Function Theory of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Meta-Analytic Review. Biological Psychiatry, 57(11), 1336–1346.

The Korean Journal of Health Psychology