본 연구는 구조화된 글쓰기가 대인관계 갈등을 겪은 사람의 반추, 회피, 우울, 분노에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 대인관계 갈등으로 어려움을 호소하는 20대 36명을 구조화된 글쓰기 처치 집단에 13명, 비-구조화된 글쓰기 비교 집단에 13명, 대기통제 집단에 10명을 할당하였다. 글쓰기 프로그램은 총 4회기 동안 20분씩 갈등 경험과 관련하여 글을 썼으며, 대기통제 집단은 아무런 처치를 받지 않았다. 참가자는 프로그램 실시 전, 프로그램 실시 직후, 프로그램 실시 1주일 후, 총 3회에 걸쳐 반추, 회피, 우울, 분노를 측정하는 설문지에 응답하였다. 처치 효과를 확인하기 위해 반복측정 분산분석을 실시한 결과 글쓰기 집단은 대기 통제 집단에 비해 반추, 회피, 우울이 감소하였으며, 이후의 추수 검사에서도 그 효과는 지속되는 것으로 나타났다. 그러나 분노의 경우 프로그램의 효과는 나타나지 않았다. 또한 구조화 글쓰기 집단과 비-구조화 글쓰기 집단 간의 차이도 유의하지 않았다. 본 연구에서는 글쓰기 프로그램이 대인관계 갈등을 경험한 사람의 반추, 회피 우울을 낮추는 데 효과적인 개입방법임을 확인하였다. 마지막으로 본 연구의 의의와 한계점을 살피고, 추후 연구를 제언하였다.
The present study examined the effects of structured writing therapy on anger, depression, rumination and avoidance in interpersonal conflicts. To examine this, 36 participants in their twenties with interpersonal conflict experiences were assigned into three groups, a treatment group with structured writing program (N=13), a comparison group with non-structured writing program (N=13), and a waiting-list control group (N=10). During four sessions of 20 minutes each, the two writing groups wrote about their conflict experiences, whereas the waiting-list control group was not treated with any writing program. Each participant was asked to complete the questionnaires on anger, depression, rumination and avoidance in a pretest, a posttest and a follow-up test. Repeated measure ANOVA was conducted in order to analyze the treatment effect, and the result showed that writing groups exhibited a significant reduction in their level of depression, rumination and avoidance subsequent to treatment as compared with the waiting-list control group. In addition the obtained laevel was seen to last even until the follow-up test. Nevertheless in terms of anger, no significant change was seen in the writing groups compared with the waiting-list control group. In addition, no meaningful difference was found between the structured writing group and the non-structured writing group. The result of this study shows that irrespective of being structured, writing therapy is an effective involvement method for those who have interpersonal conflicts to reduce depression, rumination and avoidance. Finally, the limitations of this study and suggestions for further studies are discussed in the present work.
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