바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

몰입감이 시험상황에서의 정신건강에 미치는 효과

The effect of flow experience on the mental heath at a testing situation

한국심리학회지: 건강 / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2004, v.9 no.1, pp.219-242
유영달 (신라대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 몰입감(flow) 수준이 학기말 시험에서 대학생의 정신건강에 어떤 효과를 갖는지를 알아보고자 하였다. 몰입감을 상태와 특성으로 구분하여 ‘상태-몰입감’은 학기 중 4회에 걸쳐 측정되었고 ‘특성-몰입감’은 학기 초에 1회 측정되었다. 또 정신건강 수준은 학기말 시험 직후 SCL-90-R을 통해 측정되었다. ‘상태-몰입감’의 평균 수준 및 학기 초의 ‘특성-몰입감’ 수준은 시험 스트레스 상황에서 정신건강의 수준을 예측해 줄 것이라는 연구 가설은 전체적으로 지지되었다. 연구 결과, 첫째, ‘상태-몰입감’과 ‘특성-몰입감’은 유의미한 상관을 보였다. 둘째, 4회의 ‘상태-몰입감’ 측정치들의 평균치 및 학기 초의 ‘특성-몰입감’은 정신건강의 지표들과 유의미한 상관을 보였다. 셋째, 시험 당일의 ‘상태불안’을 통제한 후에도 ‘특성-몰입감’은 정신건강의 수준과 유의미한 상관을 보였다. 넷째, ‘특성불안’의 수준을 통제한 후에도 ‘특성-몰입감’은 정신건강의 수준과 유의미한 상관을 보였다. 논의에서는 스트레스 상황을 견디는 데 있어서 몰입감 경험의 유용성 및 상담에의 시사점이 언급되었다.

keywords
몰입감, 상태-몰입감, 특성-몰입감, 상태불안, 특성불안, 정신건강, 스트레스, 시험 스트레스, SCR-90-R, flow, flow-state, flow-trait, STAI-S, STAI-T, mental health, stress, test stress, SCR-90-R, flow, flow-state, flow-trait, STAI-S, STAI-T, mental health, stress, test stress, SCR-90-R

Abstract

This Study was designed to investigate the experience of Czickzentmihalyi's flow and mental health of the university students at the final examination situation. As regards to flow experience, 'flow-trait' and 'flow-state' were measured after the division of State/Trait Anxiety, once at the beginning of the semester and four times during the semester respectively. The level of mental health was assessed through SCL-90-R. The hypothesis was globally supported that the average level of 'flow-states' during the semester or of 'flow-trait' at the semester beginning predict the mental health of the students at the final examination situation. As results significant correlations were found; first, between 'flow-state' and 'flow-trait', second, between the mean of 'flow-state' measures / 'flow-trait' at the semester beginning and mental health, third, between 'flow-trait' at the semester beginning and mental health with 'flow-state' controlled, fourth, between 'flow-trait' at the semester beginning and mental health with 'flow-trait' controlled. The implications of the flow experience for the stress coping and counselling were discussed

keywords
몰입감, 상태-몰입감, 특성-몰입감, 상태불안, 특성불안, 정신건강, 스트레스, 시험 스트레스, SCR-90-R, flow, flow-state, flow-trait, STAI-S, STAI-T, mental health, stress, test stress, SCR-90-R, flow, flow-state, flow-trait, STAI-S, STAI-T, mental health, stress, test stress, SCR-90-R

참고문헌

1.

김정택, (1978) 특성불안과 사회성과의 관계,

2.

김창대, (2002) 몰입(Flow) 이론을 적용한 진로상담 모형.,

3.

박경애, (1999) 청소년의 수월성 개발 및 촉진을 위한 한 연구, 청소년상담원

4.

박경애, (1997) 천재들의 삶과 꿈 , 청소년대화의 광장

5.

심지은, (2002) 집단상담에서의 flow경험과 상담성과의 관계, 가톨릭대학교 대학원

6.

원호택, (1991) 대학생의 스트레스와 그 대처법 홍익대학교학생생활연구소 학생생활연구,

7.

유영달, (2000a) Das Flow-Erlebnis und seine empirischen Implikationen fuer die Psychotherapie, Herbert Utz Verlag

8.

유영달, (2000b) 심리치료에서의 salutogenic factor로서의 'flow' 경험, 한국 임상심리학회

9.

유영달, (2002) 중독 상담 프로그램 개발을 위한 몰입감 (flow)모델의 이론적 시사점 ,

10.

(1998) 재능의 발달과정에 관한 연구 제육 재능을 중심으로, 서울대학교 대학원

11.

(1996) 스트레스,사회적 지지,자아존중감과 우울 및 불안과의 관계, 이화여자대학교

12.

(2002) 수월성촉진을 위한 프로그램 개발 연구 , 한국청소년 상담원

13.

(1997) 행복의 심리학, 법문사

14.

(1999) 몰입의 즐거움, 해냄

15.

(1998) 웹 이용과정에서 플로우(flow) 형성에 관한 이론적 모델 연구 - Amos를 이용한 구조방정식모델의 구축, 성균관대학교 대학원

16.

(1988) Psychological studies of flow in consciousness, Cambridge University Press

17.

(19851995) Developing talent in young people,

18.

(1989) Optimal experience in work and leisure Journal of Personality and Social Psychology,

19.

(1969) The Americanization of rock climbing University of Chicago Magazine,

20.

(1975a) Beyond boredom and anxiety, Jossey-Bass

21.

(1975b) Journal of Humanistic Psyhology,

22.

(1990) Flow:The psychology of optimal experience, Harper & Row

23.

(1996) Creativity:Flow and the psychology of discovery and invention, Harper Collins

24.

(1997) Happiness and creativity : going with the flow.,

25.

(1977) The ecology of adolescent activity and experience Journal of Youth and Adolescence,

26.

(1993) The roots of success and failure, Cambridge University Press

27.

(1996) Meaning in life:Clinical relevance and predictive power,

28.

(1995) Experience of meaning in life: A combined qualitative and quantitative approach. ,

29.

(1985) Intrinsic motivation and self-determination in human behavior, Plenum Press

30.

(1994) Promoting self- determined education,

31.

(1977) Johns Hopkins University School of Medicine,

32.

(1998) Subjective well-being,

33.

(1984) Man's search for meaning Original work published in 1946,

34.

(1997) Klettern als Intervention in der Therapie : Eine empirische Untersuchung im Rahmen einer stationaeren Drogentherapie,

35.

(1979) An inquiry into hardiness Journal of Pesonality and Social Psychology,

36.

(1988) Psychological studies of flow in consciousness, Cambridge University Press

37.

(1988) Flow in solitary ordeals Psychological studies of flow in consciousness, Cambridge University Press

38.

(1988) Psychological studies of flow in consciousness, Cambridge University Press

39.

(1970) The search for meaning Nebraska Symposium on Motivation University of Nebraska Press, Lincoln

40.

(1963) the world of psychology,

41.

(1987) The monitoring of optimal experience a tool for psychiatric rehabilitation Journal of Nervous and Mental Disease,

42.

(1988) Psychological studies of flow in consciousness, Cambridge University Press

43.

(1988) Sociological implications of the flow experience Psychological studies of flow in consciousness, Cambridge University Press

44.

(1988) Optimal experience and the uses of talent Psychological studies of flow in consciousness, Cambridge University Press

45.

(1998) Flow theory as a model for enhancing student resilience,

46.

(1983) A comparative analysis of positive human experiences Journal of Personality and Psychology,

47.

(1993) On the power of positive thinking:The benefits of bein optimistic,

48.

(2001) Optimal educational experiences and their relationship to self- concept and flow in adolescent high-ability and gifted learners., College of William and Mary.

49.

(2000) Positive psychology: an introduction.,

50.

(1970) Manual for the State-Trait Anxiety Inventory, Consultiong Psychological Press

51.

(1996) Successful intelligence : How practical and creative intelligence determine success in life, Simon & Schuster.

52.

(1988) Positive and negative affectivity and their relation to anxiety and depressive disorders Journal of Abnormal Psychology,

53.

(1988) Development and validation of brief measures of positive and negative affect Journal of Personality and Social Psychology,

54.

(1988) Psychological studies of flow in consciousness, Cambridge University Press

한국심리학회지: 건강