ISSN : 1229-0653
본 연구에서는 정확성 동기와 방향적 목표 중의 하나인 긍정적 인상형성 동기가 점화의 대비효과와 동화효과에 미치는 영향이 다른지를 비교해 봄으로써, 이들 동기가 사회적 판단과정에 미치는 영향의 범위가 다른 지를 알아보았다. 실험 1에서는 정확성 동기와 긍정적 인상형성 동기가 점화의 대비효과에 미치는 영향을 살펴보았다. 그 결과, 정확성 동기는 점화의 대비효과에 영향을 미치지 못하였으나, 긍정적 인상형성 동기는 점화의 대비효과를 압도하였다. 점화의 대비효과는 점화된 범례를 부호화 단계가 아니라 판단단계에서 비교기준으로 사용하여 나타나는 것이다. 따라서 실험 1의 결과는, 정확성 동기는 판단단계에 영향을 미치지 못하는 반면에, 긍정적 인상형성 동기는 판단단계에 영향을 미칠 수 있음을 보여주는 것이다. 실험 2에서는 정확성 동기와 긍정적 인상형성 동기의 유발시점을 부호화 전파 후로 달리하여, 이들 동기들이 점화의 동화효과에 미치는 영향을 비교해 보았다. 실험결과, 정확성 동기가 부호화 전에 유발된 경우에는 점화의 동화효과를 제거하였지만, 부호화 이후에 유발된 경우에는 점화의 동화효과를 제거하지 못하였다. 반면에, 긍정적 인상형성 동기는 부호화 전 뿐만 아니라 부호화 후에 유발된 경우에도 점화의 동화효과를 압도하였다. 이러한 결과는, 정확성 동기는 정보의 부호화 단계에 주로 영향을 미치는 반면에, 긍정적 인상형성 동기는 부호화단계 뿐만 아니라 이후의 판단단계에도 영향을 미칠 수 있음을 보여주는 것이다. 위와 같은 결과들은 정확성 동기와 긍정적 인상형성 동기와 같은 방향적 목표가 사회적 판단과정에 미치는 영향이 다르다는 사실을 시사해 준다.
This research compares motivation for accuracy with motivation for positive impression which is one of directional goals, focusing on their impacts on contrast and assimilation effects of priming, to understand the extent to which they affect the process of social judgment. Experiment 1 assesses the impacts of two motivations on contrast effects. The results of the experiment indicate that motivation for accuracy does not eliminate contrast effects, whereas motivation for positive impression does. Contrast effect implies that primed exemplars are used as comparison standard at judgment stage, not at encoding stage. Therefore, this experiment shows that motivation for accuracy does not affect judgment stage while motivation for positive impression does. Experiment 2 compares the impacts of two motivations on assimilative priming effects where they are activated before and after encoding, respectively. Priming effect was eliminated when motivation for accuracy was introduced before encoding, but was not eliminated when it was introduced after encoding. However, motivation for positive impression overwhelmed priming effects both before and after encoding. This result implies that motivation for accuracy affects only encoding stage, while motivation for positive impression affects both encoding and judgment stages. Therefore, we can conclude from these results that motivation for accuracy and motivation for positive impression make different impacts on social inference process.