ISSN : 1229-0653
이 연구는 선행연구에서 밝혀진 요인들을 중심으로 음주운전자 174명과 일반운전자 166명을 대상으로 성격요인, 인지요인 및 음주운전 행동 간의 구조관계를 알아보고 두 집단 간 구조모형에 유의미한 차이가 존재하는지 살펴보았다. 음주운전 관련 인지요인의 측정 문항 개발을 위해 선행연구에서 사용된 음주운전 인지관련 문항을 참고로 예비문항을 만들고 내용타당화 과정을 거쳐 최종적으로 12개의 문항을 선정하였다. 확인적 요인분석을 통해 내적 통제력과 외적귀인을 음주운전 인지요인 척도로, 음주운전 관련 성격 요인으로 공격성, 충동성, 감각추구성, 새로운 경험추구성을 선정하였다. 연구 결과, 일반운전자 집단과 음주운전자 집단 간에 구조모형의 차이는 존재하지 않았고, 두 집단 모두 완전매개 모형이 타당한 것으로 나타나, 일반적으로 음주운전과 성격과의 관계에서 인지요인의 매개 요인으로 작용함을 검증하였다. 이러한 결과는 음주운전 성격, 음주운전 인지, 음주운전 행동 세 요인들의 관계에 대해 보다 구조적인 정보를 제공해 주며, 사회문제로 부각되고 있는 음주운전 예방 및 재발방지 프로그램 개발의 기초 자료로 활용할 수 있다. 또한 음주운전 관련 성격, 인지요인들 간의 구조적 관계를 이해함으로써 운전자의 인지요인 및 성격 요인의 특성에 근거하여 차별적인 개입전략이 이루어져야함을 시사한다
Previous research has explored the domain of legal and educational prevention in regard of phenomena of accidents and injuries caused by drinking and driving. Most investigation of psychological factors attempt to distinguish characteristics of drunk drivers relative to the general driving populations. This study examined cognitive factors as a mediator between personality and drunk driving. Survey data from 174 convicted drunk drivers(single and multiple offenders) and 166 general drivers were analyzed using structural equation modeling. Two comparative models were proposed: full mediating model and partial mediating model. Result indicated that cognitive factors relevant to drunk driving fully mediated the relationship between personality and drunk driving and there is no significant difference between drunk drivers and general driving populations on supported structural model. The implications of these findings are discussed in the context of cognitions and personality to improve short term cognitive interventions and long term counseling interventions.
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