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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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가치 및 원칙에 대한 간접적 비판이 적극적 조치에 대한 태도변화에 미치는 영향

The effects of indirect attack on the value underlying attitudes towards the affirmative action policy: Intervention effect of value attack

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2017, v.31 no.4, pp.204-224
https://doi.org/10.21193/kjspp.2017.31.4.010
정재욱 (아주대학교 심리학과)
김혜숙 (아주대학교)

초록

본 연구는 대학생들을 대상으로 여성관련 적극적조치 정책에 대한 태도를 찬성하는 쪽으로 설득하기 위한 방법을 검토하였다. 보다 구체적으로, 수용자의 저항과 마주해야 하는 직접 설득의 시도에 비해, 저변의 가치를 간접적으로 공략하는 방법이 더 효과적일 수 있다는 가설을 검증하고자 하였다. 이를 위해 연구 1에서 실험참여자들은 조건에 따라 ‘여성에 대한 적극적 조치를 찬성하는 내용의 기술문’을 읽거나 혹은 ‘능력주의 원칙을 비판하는 내용의 기술문’을 읽고, 조작 전, 후로 적극적 조치 정책에 대한 태도를 묻는 질문에 응답하였다. 연구 1의 결과에서 적극적 조치 제도를 직접 지지하는 기술문을 본 참여자들보다 능력주의 원칙을 비판하는 기술문을 본 참여자들에서 적극적 조치정책관련 태도가 더 긍정적으로 변하였다. 또한 능력주의 비판의 설득효과는 능력주의 원칙에 대한 호감 감소에 의해 매개되었다. 연구 2에서는 내집단 규범정보를 제공함으로써 능력주의 원칙에 대한 호감을 조작하여 정책태도 설득효과를 반복 검토하였다. 실험참여자들은 조건에 따라 ‘능력주의 원칙을 비판하는 내용의 기술문’에 대한 대학생 집단의 평가정보가 긍정적이거나 혹은 중립적인 조사결과를 접하였다. 분석 결과, 능력주의 비판 기술문에 대한 대학생들의 평가가 긍정적이었을 때 중립적이었을 때보다 참여자들의 적극적 조치정책 관련 태도가 더 긍정적으로 변하였다. 본 연구는 적극적조치 정책에 대한 태도를 긍정적으로 변화시키기 위해서 태도를 집적 공략하기보다 반대 태도의 기반이 되는 가치 및 원칙을 공략하는 간접적 방법이 더 효과적일수 있음을 보였다. 본 연구는 평등실현을 위한 적극적조치 제도에 대한 태도를 찬성으로 변화시키기 위한 개입을 다룬 연구라는 점에서 그 실질적 의미가 있다.

keywords
가치, 태도변화, 설득, 적극적 조치, 능력주의, value, attitude change, persuasion, affirmative action, meritocracy

Abstract

The present study examined how to persuade college students to support for the affirmative action policy for women. We hypothesized that since the persuasion attempts directly arguing against the recipients’ existing attitudes often had been confronted with resistance, indirect methods to attack the values or principles on which attitudes were based might be more effective. In Study 1, we presented the participants with either a message criticizing the meritocracy value(or principle) or insisting directly for the affirmative action policy. The participants indicated their attitudes towards AA both before and after reading the message. The results showed that the participants’ attitudes toward the AA policy tended to change more positively after reading the message criticizing the meritocracy value, in comparison with the participants who read the message arguing for the AA policy directly. The results also demonstrated that the positive effect of the attack on the value of meritocracy on attitude change was mediated by the increased favorability of the meritocracy value. In Study 2, we directly manipulated the favorability of the meritocracy value by providing positive or neutral evaluative information of the ingroup (i.e., the opinion of the same University students’ as the participant’s) regarding the meritocracy value or principle. The results demonstrated that as expected, positive ingroup norm compared to the neutral one changed the participant’s attitudes towards the AA policy more positively. The theoretical and practical implications of these findings were discussed.

keywords
가치, 태도변화, 설득, 적극적 조치, 능력주의, value, attitude change, persuasion, affirmative action, meritocracy

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