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조절초점이 아동의 창의적 사고에 미치는 효과

Effects of Regulatory Focus on Children’s Creativity

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2020, v.34 no.3, pp.59-72
https://doi.org/10.21193/kjspp.2020.34.3.003
김정화 (대전봉명초등학교)
전우영 (충남대학교)
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초록

본 연구에서는 조절초점과 연합된 단순한 환경적 단서가 아동(N=52)의 창의적 사고에 영향을 미칠 수 있는지 알아보았다. 구체적으로, 향상초점은 모험적이고 새로운 탐색을 유도하고, 그 결과, 창의성을 증진시킬 것이라고 예상하였다. 하지만 예방초점은 위험을 회피하고 경계심을 높이는 행동방식을 유도하고, 그 결과 창의성을 억제할 것이라고 예상하였다. 결과에 따르면, 치즈 미로 과제에 의해서 유발된 향상초점은 창의적 사고를 촉진했던 반면, 올빼미 미로 과제를 통해 유도된 예방초점은 창의성에 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 논의에서는 그림이나 사진과 같은 환경적 단서가 창의적 사고를 개발하는데 어떤 역할을 할 수 있는지 알아보았다.

keywords
조절초점, 창의적 사고, 향상초점, 예방초점, 동기, regulatory focus, creative thought, promotion focus, prevention focus, motivation

Abstract

The present study examined whether simple environmental cues associated with regulatory focus influence creative thoughts of children(N=52). Specifically, it was predicted that promotion cues would elicit a risky, explorative processing style and, hence, facilitate creativity, whereas prevention cues would elicit a risk-aversive, vigilant processing style and, hence, restrain creativity. The results showed that promotion-focus triggered by the cheese maze task facilitated creative thoughts, whereas prevention–focus induced by the owl maze task did not influence creativity. The roles of environmental cues such as paintings and pictures in developing creative thinking are discussed.

keywords
조절초점, 창의적 사고, 향상초점, 예방초점, 동기, regulatory focus, creative thought, promotion focus, prevention focus, motivation

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