바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

The Effects of Parents' Rearing Attitudes as Perceived by Middle School Students for School Adjustment: Self-Regulation as a Mediating Variable

The Korean Journal of Health Psychology / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2013, v.18 no.4, pp.823-836
https://doi.org/10.17315/kjhp.2013.18.4.013


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

Adolescents are confronted by many psychological, and physical needs. In recent years, their adaptations can depend on parental attitudes of child rearing. The purpose of this study is to examine how parents' rearing attitudes are perceived by adolescents' self-regulation and school adjustment behaviors. A total of 420 middle school students living in Yong-in and Suwon Area are being recruited for this study. The subjects were asked to complete the demographic questionnaire, Parents' Child Rearing Attitude, Self-Regulation Inventory, and School Adjustment Scale. The results of the study are as follows. Firstly, among three Parent's rearing attitudes as perceived by adolescents, the authoritarian and democratic attitudes significantly affect their self-regulation and school adjustment behaviors. Fathers' permissive attitudes only significantly affect the school adjustments. Secondly, self-regulation mediated the process between parents' rearing attitudes as perceived by adolescents and their school adjustments. Particularly, the authoritarian's parenting attitudes perceived by adolescents decreased the self-regulation and school adjustment behaviors completely. Additionally, the limitations of this study and suggestions for following studies are further discussed.

keywords
부모양육태도, 학교적응, 자기조절 능력, parents' rearing attitude, self-regulation, school adjustment

Reference

1.

구기회(2005). 부모의 양육태도가 학교생활적응에 미치는 영향. 경성대학교 교육대학원 석사학위논문.

2.

김민정(2005). 청소년이 지각한 스트레스와 자아탄력성이 가정 및 학교 생활 적응에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원석사학위논문.

3.

김신정, 김영희(2007). 부모의 양육태도에 대한 고찰. 부모자녀건강학회지: Vol.10 No. 2.

4.

김왕식, 임영희(2004). 중학생의 인터넷 중독과 학교생활 적응 및 민주시민의식과의 관계. 교과 교육학연구. Vol.7 No.3 [2004]. 123-148

5.

문교민(1994). 모의 양육태도와 아동의 학교적응. 한양대학교 교육대학원석사학위논문.

6.

박동춘(2008). 자기조절학습에영향을미치는가정환경변인 분석. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.

7.

박은미(1993). 자녀가 지각한 부모의 양육태도와 자녀의성격특성과의 상관연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.

8.

성선진(2010). 청소년의 학교생활 적응 관련요인의 인과적 관계분석. 충북대학교 박사학위논문.

9.

신정희(2007). 아동이 지각한 부모의 양육태도와 자아탄력성 및 학교생활적응과의 관계. 국민대학교교육대학원 석사학위논문.

10.

안미경(1996). 아동의 자기조절능력 및 기질과 어머니의양육행동간의 관계. 서울여자대학교 석사학위논문.

11.

양옥승(2006). 3-6세. 유아의 자기조절력 측정척도개발.미래유아교육학회지,13(2), 161-187.

12.

윤영신(2007). 청소년의 자기조절능력관련 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.

13.

이규미(2005). 중학생의 학교적응 구성개념에 관한 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료. 17(2),383-398.

14.

이규미(2008). 중학생 학교적응 척도의 확인적 요인분석을 통한 타당화연구. 한국상담심리학회지: 학교,Vol.5,No, 1, 27-40.

15.

이동영(1997). 부모의 양육태도와 자기효능감 및 학업성취와의 관계. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문

16.

이시형,이세용,정현희,박현선(1997). 부모-자녀관계와 청소년기 심리사회적 적응. 삼성생명사회정신건강연구소연구보고서 제97-7호.

17.

이종승. 오성심(1982). 부모의 양육방식에 대한 아동의지각과 정의적 특성의 관계. 한국행동과학연구,11권 1호 1-15.

18.

임명숙(2010). 부모의 양육태도가 청소년의 학교생활 적응에 미치는 영향. 한국성서대학교 사회복지대학원 석사학위논문.

19.

정선희(1999). 청소년 스트레스와 사회적 지지간의 관계. 한남대학교 대학원 석사학위논문.

20.

정원식(1970). 인간과 교육. 서울 : 배영사.

21.

정원식(1975). 학교 환경론. 서울 : 교육출판사.

22.

정은진(2001). 초등학생이 지각한 부모양육태도․자아개념․학교적응간의 관계. 경상대학교 교육대학원 석사학위논문.

23.

최선휘(2010). 청소년의 학교생활적응에 미치는 요인.호남대학교 일반대학원 석사학위논문.

24.

최숙미(2007). 부모의 양육태도가 자녀의 자기조절능력에 미치는 영향. 순천대학교 석사학위논문.

25.

황영희(2009). 중학생의 학교생활 적응에 관한 연구.관동대학교 교육대학원 석사학위논문.

26.

Baumrind, Diana.(1991). "Parenting Styles and Adolescent Development." pp.746-758 in Richard M.Lerner,Anne C. Peterson, and Jeanne Brooks-Gunn (eds.). Encyclopedia of adolescence. Garland Pub.Co. : New York London.

27.

Baron, R. M. & Kenny, D. A.(1986). The moderator-mediator variable decision in social psychological researcch: Conceptual, strategic and statistical conditions. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.

28.

Fishbein, S. & Aizen, I.(1975). Belief, attitude intention and befavior, an introduction to theoryy and research reading, Massachusetts Addison-Wesley, 6.

29.

Kopp, C. b. (1982). Regulation of distress and negative emotions : A developmental view. Developmental Psychology, 25(3), 343-54.

30.

Kuhl, J., & Fuhrmann, A.(1998) Decomposing self-regulation and self-control: The Volitional Components Inventory. In J. Heckhausen, & C. Dweck (Eds.), Motivation and self-regulation across the life span. 15-49. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

31.

Martin, B. (1975). Parent-child relations. In F. D. horowitz(ed.), Review of child development research(Vol.4). Chicago: The University of Chicago Press.

32.

Mischel, W., Shoda, Y., & Peake, P. K.(1988). The nature of adolescent competencies predicted by preschool delay of grstificstion. Journal of Personality and Social Psychology, 54(4), 687-696.

33.

Rose-Krasnor, L.(1997). The nature of social competence: A theoretical review. Social Development, 6, 111-135.

34.

Rosen, R. E. (1972). Abnormal psychology Philadelphia : W. B. Saunders Co.

The Korean Journal of Health Psychology