바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Relationships between Adult ADHD and Internet Addiction: Focus on the Mediating Effects of Interpersonal Problems

The Korean Journal of Health Psychology / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2014, v.19 no.3, pp.813-828
https://doi.org/10.17315/kjhp.2014.19.3.010


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study aims to investigate the relationships between adult ADHD, interpersonal problems and internet addiction of college students, as well as examin the mediating effects of interpersonal problems between adult ADHD and internet addiction. The participants were 359 male and female college students, whose average of age was 21.55. The psychological tests used in this research included the following: Conners' Adult ADHD Rating Scale, Inventory of Interpersonal Problem, and KS-A for internet addiction. The results indicated that there were no gender differences in adult ADHD, interpersonal problems, and internet addiction. Adult ADHD was positively correlated with interpersonal problems of college students. And, adult ADHD and interpersonal problems were closely positively correlated with internet addiction. Stepwise regression analysis showed that impulsiveness/emotional unstableness, among the factor of adult ADHD, accounted for the most variance of internet addiction, and the additional accountability of attention deficit/memory problems was significant. Having trouble with affection and sympathy, among the interpersonal problems accounted for the most variance in internet addiction, and the additional accountabilities of egocentrism was significant. Hierarchical regression analysis and the Sobel test revealed that interpersonal problems partially mediated adult ADHD and internet addiction. The negative effects of adult ADHD and interpersonal problems were discussed with previous studies, and the direction for further studies and the clinical meaning of this study were recommended.

keywords
ADHD, internet, addiction, interpersonal relationship, ADHD, 인터넷, 중독, 대인관계

Reference

1.

곽호완, 장문선, 정혜원 (2011). 성인 ADHD 성향 군집유형에 따른 대인관계 문제에 대한 자존감과 우울증상의 매개효과: 구조방정식모형분석. 한국심리학회지: 인지 및 생물, 23(1), 153-169.

2.

국민건강보험공단 (2010.11.12.). ADHD 환자수 2003년에비해 6년 만에 238% 증가. http://www.nhic.or.kr에서 인출.

3.

김가을, 권성혜, 양은주 (2013). 대인관계갈등에서의 회피적 갈등대처방식이 우울에 미치는 조절효과: 온오프라인 환경과 성차를 중심으로. 한국심리학회지:여성, 18(2), 279-294.

4.

김붕년, 손기현, 전지현, 곽욱환, 유희정, 조수철, 박철수 (2003). 주의력결핍-과잉행동장애를 동반한 알코올의존 환자들의 특성-임상적/유전학적 자료 분석. 신경정신의학, 42(3). 322-334.

5.

김상현 (2008). 성인 ADHD와 대인관계문제에서 자기존중감, 자기지각이 미치는 영향. 충북대학교 석사학위논문.

6.

김선연, 조규락, 황재호 (2007). 고등학생의 대인관계 성향에 의한 인터넷 중독: 경상북도 포항시를 중심으로. 청소년학연구, 14(4), 39-47.

7.

김준홍, 이영호(2011). 지각된부모의정서표현성에따른정서표현 양가성과 대인관계 문제의 차이: 성인자녀의 성차를 고려하여. 놀이치료연구, 15(3), 15-33.

8.

김호영, 이주영, 조상수, 이임순, 김지혜 (2005). 한국한Conners 성인 ADHD 평정척도의 신뢰도 및 타당도 연구: 대학생 표본을 중심으로. 한국심리학회지:임상, 24(1), 171-185.

9.

남진열 (2011). 대학생의 개인특성과 인터넷 및 휴대전화 중독과의 관계 연구. 한국청소년연구, 22(4), 5-32.

10.

박경애, 이재규, 권해수 (1998). 대인관계 향상 프로그램개발 연구. 청소년상담연구. 1-281.

11.

박지선 (2010). 대학생 인터넷 사용과 사회 적응 및 대인 적응과의 관계: 상담에서의 활용. 한국심리학회지: 건강, 15(2), 357-367.

12.

반건호, 백상빈, 유한익, 방수영 (2010). 성인에서의 주의력결핍/ 과잉행동장애. 울산: 울산대학교출판부.

13.

서경현, 김은경, 조성현 (2012). 청소년의 스트레스 반응과 행복감에 대한 체육활동 및 인터넷 게임중독의역할. 청소년학연구, 19(5), 115-135.

14.

손기원 (2003). 주의력 결핍/ 과잉 행동 장애를 동반한알코올 의존 환자들의 임상적 유전학적 특성. 경상대학교 박사학위논문.

15.

신민영, 김호영, 김지혜 (2005). 주의력 결핍/과잉 행동장애 증상을 호소하는 청소년의 우울 : 자기 개념의 매개변인 효과. 한국심리학회지: 임상, 24(4), 903-916.

16.

오선화, 하은혜 (2014). 아동의 실행기능 및 ADHD 증상이 스마트폰 중독에 미치는 영향. 한국놀이치료학회지, 17(1), 17-35.

17.

위지희, 채규만 (2004). 주의력결핍 과잉행동 청소년의인터넷 중독성향과 심리·사회적 특성. 한국심리학회지: 임상, 23(2), 397-416.

18.

유채영 (2000). 문제음주자의 변화동기에 관한 연구, 서울대학교 사회복지학과 박사학위논문.

19.

유희정, 우성일, 김재원, 하지현, 이철순, 손진욱 (2003). 고등학생의 인터넷 중독과 주의력결핍과잉행동장애의 관계. 정신병리학회지, 12(1), 85-94.

20.

이동훈, 송연주, 김홍석 (2012). 초등학생의 ADHD 증상과 인터넷 중독 성향과의 관계: 불안과 사회기술의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 24(2), 421-440.

21.

이동훈, 황윤원 (2011). 아동의 주의력결핍 과잉행동 성향이 인터넷 과다사용에 미치는 영향: 우울의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 23(4), 1117-1136.

22.

이명수, 오은영, 조선미, 홍만제, 문재석 (2001). 청소년인터넷 중독증과 우울, 사회적 불안, 또래관계 문제와의 연관성 조사. 신경정신의학, 40(4), 66-626.

23.

이영식, 방양원 (1998). 청소년, 성인의 주의력 결핍 과다활동장애. 신경정신의학, 37(5), 932-941.

24.

장문선, 곽호완 (2007). 성인 ADHD 성향집단의 하위군집탐색: 우울증상, 자존감, 및 대인관계 문제를 중심으로. 한국심리학회지: 임상, 26(4), 827-843

25.

장미자(2004). 성인주의력 결핍-과잉행동장애의 특징과교육적인 중재 전략. 교육발전연구, 20(2), 43-57.

26.

정남운 (2001). 대인관계 원형모델에 따른 한국판 대인관계 문제척도의 구성. 심리과학, 10(1), 117-132.

27.

조윤경 (2003). 한국인의 나 의식-우리의식과 개별성-관계성, 심리사회 성숙도 및 대인관계문제와의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료. 15(1), 91-109.

28.

최진오 (2001). 초등학생 ICT기기 중독수준과 ADHD성향. 특수아동교육연구. 13(3), 207-226.

29.

한국정보화진흥원 (2011). 인터넷 중독 실태조사. 서울:한국정보화진흥원.

30.

Alden, L. E., Wiggins, J. S., & Pincus, A. L. (1990). Construction of circumplex scales for the Inventory of Interpersonal Problems. Journal of Personality Assessment, 55, 521-536.

31.

American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-IV. Washington DC: American Psychiatric Association.

32.

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-5, Washington DC: American Psychiatric Association.

33.

Arnold, L. E. (1996). Sex differences in ADHD:conference summary. Journal of Abnormal Child Psychology, 24(5), 555-569.

34.

Barkley, R. A. (1997). Behavioral Inhibition, sustained attention, and executive function: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94

35.

Barkley, R. A. (2006). Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for Diagnosis and Treatment(3rd Ed.). New York: Gilford Press.

36.

Barkley, R. A., & Murphy, K. R. (1998). Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: A Clinical workbook. New York: Guilford Press.

37.

Barkley, R. A., Fischer, M, Edelbrock, C. S., & Smallish, L. (1990). The adolescent outcome of hyperactive children diagnosed by research criteria: 8-year prospective follow-up study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 29, 546-557

38.

Baron, R. M., & Kenny, D. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.

39.

Clements, S. (1996). Minimal Brain Dysfunction in children(National Institute of Neurological Diseases and Blindness, Monograph No.3). Washington DC: US Department of Health, Education, and Welfare.

40.

Clure, C., Brady, K. T., Saladin. M. E., Johnson, D., Waid. R., & Rittenbury, M. R. (1999). Attention-deficit/ hyperactivity disorder and substance use: Symptom pattern and drug choice. American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 25, 441-448.

41.

Conners, C. K., Erhardt, D., & Sparrow, E. (1999). Conners' Adult ADHD Rating Scale; Technical Manual. New York: Multi Health System.

42.

Faigel, H. C. (1995). Attention deficit disorder in college students: Facts, Fallacies, and Treatment. College Health, 43, 147-155.

43.

Gaub, M., & Carlson, C. L. (1997). Gender differences in ADHD: a meta-analysis and critical review. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36(8), 1036-1045.

44.

Goldberg, I. (1995). Internet Addiction. Electronic message posted to research discussion list. research@cmhcsys.com Fri, 5 Jul 1996 14:50:12/

45.

Iskender, M., & Akin, A.(2010). Social self-efficacy, academic locus of control, and internet addiction. Computers & Education, 54, 1101-1106.

46.

Johnson, D. E., & Conners, C. K. (2002). The assessment proces: conditions and comorbidities. In Clinician's guide to adult ADHD: Asseessment and intervention, 71-83. San Diego: Academic Press.

47.

Mannuzza, S., Gittelman-Klein, R. G., Bessler, A., Malloy, P., & LaPadula, M. (1993). Adult outcome of hyperactive boys: Educational achievement, occupational rank, and Psychiatric status. Archives of General Psychiatry, 50, 565-576.

48.

Menkes, M., Rowe, J., & Menkes, J. A. (1967). Twenty-five year follow-up study on the hyperkinetic child with minimal brain dysfunction. Pediatrics, 39, 393-399.

49.

Miller, W. R., & Rollnick, S. (2002). Motivational Interviewing: Preparing People to Change Addictive Behavior. New York: Guilford Press.

50.

Modigh, K, Berggren, U, Sehlin, S. (1998). High risk for children with DAMP/ADHD to become addicts later in life. Lakartidningen, 18, 5316-5319.

51.

Morrison, J. R., & Stewart, M. (1973). The Psychiatric status of the legal families of adopted hyperactive children. Archives of General Psychiatry, 28, 888-891.

52.

Murphey, B. (1996). Computer Addictions entangle students, The APA Monitor, 38.

53.

Orzack, M.H. (1999). Treatment of Computer Addicts with complex co-morbid psychiatric disorders. Cyber psychology Behavior, 2, 465-473.

54.

Slomkowsky, C., Klein, R. G., & Mannuzza, S. (1995). Is Self-Esteem an Important Outcome in Hyperactive Children?. Journal of Abnormal Child Psychology, 23, 303-315.

55.

Tapert, S. F, Baratta, M. V, Abrantes, A. M, Brown, S. A. (2002). Attention dysfunction predicts substance involvement in community youths. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 41, 680-686.

56.

Wang, C. (2013). Gender differences in the effects of personality traits on voter turnout. Electoral Studies, 34, 167-176.

57.

Weiss, G., & Hechtman, L. T. (1993). Hyperactive children grown up(2nd ed.): ADHD in Children, Adolescents and Adults. New York: Guilford Press.

58.

Wender, P. H. (2000) Attention-Deficit Hyperactivity Disorder in Children, Adolescents, and Adults. Oxford University Press, Oxford, 155-173.

59.

Wheeler, J., & Carlson, C. L. (1994). The social functioning of children with ADD with hyperactivity of children with ADD with hyperactivity and ADD without hyperactivity: A comparison of their peer relations and social deficits. Journal of Emotional and Behavioral Disorder, 2, 2-12.

60.

Willoughby, M. T. (2003). Developmental course of ADHD symptomatology during the transition from childhood to adolescence: a review with recommendations. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44(1), 88-106.

The Korean Journal of Health Psychology