바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

The Korean Journal of Health Psychology

Relationships between the Attitudes toward Life, Internet Game Addiction and Health in Adolescence

The Korean Journal of Health Psychology / The Korean Journal of Health Psychology, (P)1229-070X; (E)2713-9581
2014, v.19 no.4, pp.1087-1101
https://doi.org/10.17315/kjhp.2014.19.4.011



Abstract

The purpose of this study is to investigate the relations of the attitudes toward life, such as life satisfaction, motivation and expectancy for future life, to internet game addiction and health in adolescence, and to examine the mediating effects of internet game addiction between the attitudes toward life and health. The participants were 478 male and female college students, whose average age was 16.62 (SD=.74). Life satisfaction, life motivation, life satisfaction expectancy, internet game addiction, depression, subjective health, and physical symptoms were measured. The results indicated that life motivation and life satisfaction expectancy were negatively correlated with internet game addiction. Life satisfaction and life satisfaction expectancy of high school students were negatively correlated with depression and physical symptoms, and positively correlated with subjective health. On the contrary, internet game addiction was positively correlated with depression and physical symptoms, and negatively correlated with subjective health. Hierarchical regression analysis revealed that internet game addiction partially mediated life satisfaction expectancy and depression or physical health of high school students. The relationships between life satisfaction or life satisfaction expectancy and maladaptive behaviors or health as well as the roles of expectancy toward future life of adolescents were discussed with some theoretical concepts and results of this study. And, the direction for further studies and clinical meaning of this study were recommended.

keywords
adolescents, life motivation, life satisfaction, life satisfaction expectancy, game addiction, health, 청소년, 동기, 만족, 기대, 게임중독, 건강

Reference

1.

강희양, 손정락 (2010). 청소년의 인터넷 중독과 게임중독에 대한 자존감향상 인지행동치료 효과. 한국심리학회지: 건강, 15, 143-159.

2.

김세진, 김교헌 (2013). 인터넷 중독 개선을 위한 인지적 접근; 조절실패와 갈망에 대한 대책을 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 18, 421-446.

3.

김의철, 박영신, 김명언, 이건우, 유호식 (2000). 청소년, 성인, 노인 세대의 차이와 생활만족도. 한국심리학회지: 건강, 5, 119-145.

4.

김정호 (2000). 스트레스의 원인으로 작용하는 동기 및인지. 학생생활연구, 16, 1-26. 덕성여자대학교 학생생활연구소.

5.

김정호 (2006). 동기상태이론: 스트레스와 웰빙의 통합적 이해. 한국심리학회지: 건강, 11, 453-484.

6.

김정호 (2007). 삶의 만족 및 삶의 기대와 스트레스 및웰빙의 관계: 동기상태이론의 적용. 한국심리학회지:건강, 12, 325-345.

7.

김정호, 유제민, 서경현, 임성견, 김선주, 김미리혜, 공수자, 강태영, 이지선, 황정은 (2009). 삶의 만족은 만족스러운가: 주관적 웰빙 측정의 보완. 한국심리학회지:사회문제, 15(1), 187-205.

8.

김진경 (2012). 아동과 청소년의 공격성과 외로움간의관계에 대한 생활만족도의 매개효과. 한국가정관리학회지, 30(1), 55-64.

9.

김진경, 김혜연 (2013). 청소년의 미래기대에 대한 연구자아존중감과 사회적 지지를 중심으로. 대한가정학회지, 51(2), 173-186.

10.

김택호 (2004). 청소년의 탄력성 과정에서 희망과 삶의의미의 매개 효과. 상담학연구, 5(3), 743-772.

11.

김희숙, 최연희, 유성자 (2010). 고등학생의 자아정체성, 스트레스 및 인터넷 중독정도와의 관계. 정신건강간호학회지, 19(2), 173-185.

12.

류준범 (2000). 분노의 다차원적 특성과 신체 건강간의관계. 대구대학교 석사학위 논문.

13.

박지환 (2001). 인터넷 중독자의 신체적 이상 증상에 대한진단도구 개발에 관한 연구. 대한정형물리치료학회지, 7(2), 51-56.

14.

서경현 (2013). 남자 고등학생의 인터넷 게임중독과 스트레스 반응, 주관적 웰빙 및 삶에 대한 동기 및 기대. 청소년학연구, 20(2), 217-236.

15.

서경현, 신현진, 양승애 (2012). 초기 청소년기에 있는아동의 자기애 및 자존감과 우울 및 행복감 간의 관계. 청소년학연구, 19(10), 101-119.

16.

서경현, 양승애 (2011). 알코올의 사교성 향상 및 긴장완화 기대와 대학생의 생활 스트레스 및 주관적 웰빙. 한국알코올과학회지, 12(2), 61-72.

17.

서경현, 오경희 (2009). 대학생의 스트레스와 건강에 대한 삶의 기대의 중재효과. 한국심리학회지: 건강, 14(3), 633-648.

18.

안도희, 김유리 (2012). 기대 및 가치 신념이 청소년의학업 성취와 주관적 안녕감에 미치는 영향. 청소년학연구, 3(3), 293-312.

19.

유은영, 손정락 (2013). 긍정 심리치료가 우울경향이 있는 청소년의 행복감, 낙관성, 무망감 및 우울에 미치는 효과. 한국심리학회지: 건강, 18, 669-685.

20.

윤성민, 신희천 (2010). 한국판 긍정심리척도의 타당화연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(3), 707-732.

21.

이주영, 김지혜 (2002). 아동․청소년의 우울 및 불안과관련된 부정적 자기진술: 한국판 부정적 자기진술 질문지(Negative Affect Self-Statement Questionnaire)의 타당화 연구. 한국심리학회지: 임상, 21, 871-889.

22.

장정현, 고재홍 (2010). 청소년의 스트레스와 정신건강:희망의 조절효과. 청소년상담연구, 18(2), 101-116.

23.

조경화, 고재홍 (2012). 청소년의 일상생활 스트레스와행복 긍정적 태도의 역할. 인문논총, 30, 91-116.

24.

조성민, 조성민, 윤경희, 고덕재, 유한정, 이진용, 김덕곤 (2006). 인터넷 게임 중독으로 발생하는 신체증상과중독성 사이의 상관성 연구. 대한한방소아과학회지, 20(3), 143-160.

25.

한국정보문화진흥원 (2006). 유·아동 및 청소년의 인터넷 게임중독 척도 개발 연구. 한국정보문화진흥원.

26.

한국정보화진흥원 (2011). 2011년 인터넷중독 실태조사. 행정안전부.

27.

한덕웅, 장은영 (2003). 사회비교 동기와 강요된 사회비교가 주관안녕과 건강지각에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 8, 619-644.

28.

Ajzen, I. K. (2001). Nature and Operation of Attitudes. Annual Review of Psychology, 52, 27-58.

29.

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Washington DC.: American Psychiatric Association.

30.

Anderson, C. A., & Dill, K. E. (2000). Video games and aggressive thoughts, feelings, and behavior in the laboratory and in life. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 772-790.

31.

Baron, R. M., & Kenny, D. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.

32.

Bushman, B. J., & Anderson, C. A. (2001). Media violence and the American public: Scientific facts versus media misinformation. American Psychologist, 56, 477-489.

33.

Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The Satisfaction with Life Scale. Journal of Personality Assessment, 49, 71-75.

34.

Eckersley, R. M., Wierenga, A., & Wyn, J. (2005). Life in a time of uncertainty: optimizing the health and wellbeing of young Australians. Medical Journal of Australia, 183, 402-404.

35.

Erikson, E. H. (1959) Identity and the Life Cycle. New York: International Universities Press.

36.

Freeman, C. B. (2008). Internet Gaming Addiction Treatments. The Journal for Nurse Practitioners, 1, 42-47.

37.

Fridrickson, B. L. (1998). What good are positive emotion. Review of General Psychology, 2, 300-319.

38.

Gentile, D (2009). Pathological Video-Game Use Among Youth Ages 8 to 18: A National Study. Psychological Science, 20(5), 594-602.

39.

Gharib, K., Homayouni, A., & Yanesari, M. K. (2010). High levels of stress and addiction to internet. European Psychiatry, 25, supplement 1, 739.

40.

Grüsser, S. M., Thalemann, R., & Griffiths, M. D., (2007). Excessive Computer Game Playing:Evidence for Addiction and Aggression?. CyberPsychology & Behavior, 10(2), 290-292

41.

Huang, X., Zhang, H., Li, M., Wang, J., Zhang, Y., & Tao, R. (2010). Mental health, personality, and parental rearing styles of adolescents with internet addiction disorder. Cyberpsychology, Behavior, and Social networking, 13, 401-406.

42.

Pavot, W., Diener, E., & Suh, E. (1998). The temporal satisfaction with life scale. Journal of personality Assessment, 70, 340-354.

43.

Reeve, J. (2005). Understanding motivation and emotion (4th ed). New York: Wiley.

44.

Ronan, K. R., Kendall, P. C., & Rowe, M. (1994). Negative affectivity in Children: Development and validation of a self-statement questionnaire. Cognitive Therapy and Research, 18, 509-529.

45.

Seligman, M. E. P. (1975). Helplessness: On Depression, Development, and Death. San Francisco: W. H. Freeman.

46.

Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13, 249-275.

47.

Snyder, C. R., Rand, K. L., & Sigmon, D. R. (2002). Hope theory. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (pp. 257-276). NY: Oxford University Press.

48.

Trochim, W., & Kane, M. (2005). Concept mapping:an introduction to structured conceptualization in health care. International Journal for Quality in Health Care, 17, 187-191.

49.

Tsitsika, A., Critselis, E., Kormas, G., Filippopoulou, A., Tounissidou, D., Freskou, A., Spiliopoulou, T., Louizou, A., Konstantoulaki, E., & Kafetzis, D. (2009). Internet use and misuse: a multivariate regression analysis of the predictive factors of internet use among Greek adolescents. European Journal Pediatry, 168(6), 655-665.

50.

Young, K. S., & Rodgers, R. C. (1998). The relationship between depression and internet addiction. CyberPsychology & Behavior, 1, 25-28.

51.

Zakriski, A. L. & Coie, J. D. (1996), A Comparison of Aggressive-Rejected and Nonaggressive-Rejected Children's Interpretations of Self-Directed and other-directed rejection. Child Development, 67(3), 1048-1070.

The Korean Journal of Health Psychology