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역고정관념의 암묵적 활성화와 인상형성: 남녀 고정관념을 중심으로

Implicit Activation of Counter-Stereotypes and Impression Formation: Concerning Gender Stereotypes

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
1997, v.11 no.2, pp.129-145
나은영(Eun-Yeong Na) (전북대학교 심리학과)
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초록

본 연구의 목적은 (1)역고정관념(counter-stereotype)의 암묵적 활성화가 고정관념 불일치 인물(예: 남자같은 여자, 여자같은 남자)에 대한 인상을 실제로 좋게 만들 수 있는지를 실험적으로 검증하고, (2)이와 같은 역고정관념 또는 고정관념의 활성화가 인상형성에 체계적인 영향을 줌에도 불구하고 판단자들 자신은 이런 과정을 거의 의식하지 못함을 보임으로써 암묵적(implicit) 인지과정의 존재를 증명하고자 하였다. 사전조사를 거쳐 점화행동 활성화 질문지와 인상판단 질문지를 만든 다음, 이 두 가지가 별개의 실험인 것처럼 하여 112명의 피험자들이 이 두 질문지 간의 관련성을 인식하지 못하도록 한 상태에서 실험을 진행하였다. 본 실험의 독립변인은 (1)점화행동의 긍정성ㆍ부정성, (2)점화행동의 고정관념 일치 여부(역고정관념 활성화ㆍ고정관념 활성화) - 중성적 행동의 활성화 집단은 통제집단,(3)판단인물의 고정관념 일치ㆍ불일치 여부, 그리고 (4)판단인물의 성별로서 2×2×2×2 요인설계였다. 종속변인은 자기주장적 인물 또는 수줍은 인물로 묘사된 영호와 영희에 대한 (1)호감, (2)평소 좋아함, (3)공격성 지각 정도(일종의 조작 확인), 및 (4)사회적 거리감이었다. 연구 결과, 대체로 긍정적 역고정관념 활성화와 부정적 고정관념 활성화가 고정관념 불일치인물에 대한 호감을 상대적으로 증가시켰다. 반대로, 부정적 역고정관념 활성화와 긍정적 고정관념 활성화는 고정관념 일치인물(예: 남자다운 남자, 여자다운 여자)을 불일치인물보다 더 좋게 보는 종래의 관점을 유지 또는 강화시켰다. 피험자들은 고정관념 또는 역고정관념 활성화 조건에 따라 남녀 인물에 대해 현저히 다른 인상을 형성했음에도 불구하고, 이 활성화 자극들의 내용에 대한 명시적인 기억 정도와 인상형성 평균치 간에는 거의 상관관계가 없었다. 그러므로, 우리가 내성적으로 의식하지 못하는 과정에 의해 인상형성과 같은 우리의 판단과정이 체계적인 영향을 받을 수가 있다고 결론지었다. 끝으로, 강한 태도의 자동적 활성화라는 측면에서 고정관념 연구들을 이론적으로 재정립할 필요성이 있음을 주장하였다.

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Abstract

The purposes of this study were (l)to show whether the implicit activation of counter-stereotypes may enhance relative favorableness of impressions for stereotype-inconsistent persons, and (2)to prove the existence of implicit cognition by showing that subjects were unaware of the process through which they were systematically influenced by the priming behaviors in forming impressions. After constructing priming and impression questionnaires based on pretests, the experimenter made the 112 subjects each believe that the two questionnaires were made for separate experiments. While subjects being unaware of the connected­ ness between the questionnaires, they were first primed by (l)positive or negative (2)stereotype or counter­stereotype behavioral statements, and then asked to form the impressions of (3)one male and one female described as (4)either assertive or shy. Impressions were measured by (l)favorableness, (2)likability in daily lives, (3)perceived aggressiveness(a manipulation check), and (4)social distance. Results showed that positive counter-stereotype and negative stereotype activation increased the favorableness of impressions for stereotype-inconsistent persons, while negative counter-stereotype and positive stereotype priming maintained or strengthened the favorableness of stereotype-consistent persons. There was almost no significant correlations between subjects' explicit memory for prime behaviors and impression scores. Thus, it was concluded that unconscious or implicit processes may systematically influence individuals' judgmental processes such as impression formation. Finally, it was suggested that stereotype research should be theoretically reformulated in terms of automatic acrivation of strong attitudes.

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한국심리학회지: 사회 및 성격