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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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인터넷 댓글이 정치인에 대한 판단에 미치는 영향: 정정 메시지의 역할을 중심으로

Effects of Online Comments on Judgments of a Politician: The Role of Correction Messages

한국심리학회지: 사회 및 성격 / Korean Journal of Social and Personality Psychology, (P)1229-0653;
2010, v.24 no.2, pp.133-150
https://doi.org/10.21193/kjspp.2010.24.2.008
전우영 (충남대학교)
김병준 (동서리서치)
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초록

본 연구에서는 두 개의 실험을 통해서 인터넷 댓글이 정치인에 대한 판단에 미치는 영향이 정정 메시지에 의해 어떻게 변화되는지 알아보았다. 연구결과, 정정 메시지가 없는 경우에 정치인에 대한 판단은 댓글의 내용에 의해 결정 되는 것으로 나타났다. 즉, 긍정적 댓글 조건의 실험참여자가 부정적 댓글 조건의 실험 참여자보다 정치인을 더 좋게 평가했으며, 정치인에 대한 투표의향도 더 높은 것으로 나타났다. 심지어 댓글이 전혀 근거가 없고 타당하지 않은 경우에도 정치인에 대한 판단은 댓글에 의해 크게 영향 받는 것으로 나타났다. 하지만 정정 메시지가 주어진 경우에는 댓글이 정치인에 대한 판단에 미치는 영향은 제거되었다. 논의에서는 정치인에 대한 판단에서 인터넷 댓글과 정정 메시지의 역할에 대해 알아보았다.

keywords
인터넷 댓글, 정정 메시지, 정치인에 대한 판단, on-line comments, correction messages, judgment of a politician

Abstract

Two experiments examine how online comments and correction messages affect individuals' judgments of a politician. The results show that individuals' judgments of a politician are dependent on the valence of online comments when the correction message is absent. That is, in the absence of a correction message, individuals made more positive judgments of the target politician when the online comments described him in a positive (vs. negative) way. Even when the online comments were invalid, individuals' judgments of the politician were heavily influenced by the online comments. However, when the correction message was present, the influences of online comments on judgments of the politician disappeared. The role of online comments and correction messages in the formation of individuals' judgments of politicians is discussed.

keywords
인터넷 댓글, 정정 메시지, 정치인에 대한 판단, on-line comments, correction messages, judgment of a politician

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